Tuesday, October 12, 2010

Suasana Selesa dan Selamat bagi Arnab

Hai semua peminat arnab seantero dunia.
Hari ni kami nak kongsi sikit info berkenaan suasana selesa dan selamat bagi seekor arnab dalam pembinaan sesebuah bangsal atau reban. Dalam pembinaan sesuatu bangsal atau reban bagi arnab peliharaan kita, kita haruslah memikirkan akan keselesaan dan suasana yang selamat bagi arnab tersebut.

Apa tujuan kita membina bangsal atau reban. Sudah tentu untuk memberi perlindungan kepada haiwan kesayangan kita itu daripada faktor cuaca dan juga mengelakkan daripada serangan haiwan pemangsa. Kita tentu tidak mahu haiwan kesayangan kita itu sampai ajal pada waktu yang singkat. Apalagi jika haiwan kesayangan kita daripada jenis yang bernilai tinggi.

Apabila memikirkan untuk membina sesuatu reban atau bangsal, kita haruslah memikirkan ianya mestilah di bina di satu kawasan yang tenang dan jauh daripada haiwan ternakan lain seperti kucing, tikus atau anjing. Ia juga perlu di bina jauh daripada kawasan industri, perbandaran dan perumahan. Ini adalah bagi memudahkan pengawasan terhadap haiwan tersebut serta mengelakkan daripada aktiviti kecurian dan serangan binatang buas. Ia juga dapat mengurangkan pencemaran udara seperti najis haiwan dan kekotoran yang dihasilkan oleh haiwan ini.

Reka bentuk pembinaan bangsal arnab juga haruslah tidak terlalu sempit. Ini supaya dapat melancarkan tumbesaran haiwan ini. Bangsal boleh di bina berbagai jenis dan daripada pelbagai cara dan bahan. harus diingat bagaimana pun cara kita membina sangkar atau reban, tahap keselesaan bagi arnab haruslah diambil kira.

Ok itu sahaja buat kali ini perkongsian idea yang dapat kami berikan. Jika ada pendapat atau idea boleh kita kongsikan bersama untuk memajukan lagi industri penternakan arnab ini.

No comments:

Post a Comment